Mój Prąd 3.0

Mój Prąd 3.0 – rusza nabór wniosków na fotowoltaikę.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformował, że kolejna edycja programu Mój Prąd ruszyła  1 lipca 2021 r. Sprawdzamy nowe zasady pozyskania wsparcia.

Ponad 200 000 gospodarstw domowych w Polsce zdobyło już dofinansowanie na instalacje fotowoltaiczne w ramach poprzednich edycji programu “Mój Prąd”. Jaka jest obecna kwota dofinansowania? Jakie warunki trzeba spełnić, by je otrzymać? Czytaj dalej, by poznać wszystkie szczegóły Mój Prąd 3.0!

Powrót dotacji na instalacje fotowoltaiczne!

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił, że od 1 lipca 2021 r. można składać wnioski o dodatkowe środki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej w ramach programu Mój Prąd 3.0. Program kontynuuje realizację naszych zobowiązań klimatycznych wobec Unii Europejskiej.

Na dotację i zwrot kosztów kwalifikowanych mogą liczyć także osoby, które zainwestowały i zrealizowały projekt instalacji fotowoltaicznej po 31 stycznia 2020 roku.

Najważniejsze pytania i odpowiedzi dotyczące programu.

Kto i kiedy może zgłosić się do programu Mój Prąd 3.0?

Nabór do trzeciej edycji programu “Mój Prąd” dla osób fizycznych i potrwa od 01.07.2021 r. do 22.12.2021 r. lub do wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel. Warto pamiętać, że ten program nie dotyczy firm. Program został stworzony dla osób, które chcą mieć własną przydomową instalację fotowoltaiczną. Aby otrzymać to wsparcie, Twoja instalacja nie mogła otrzymać dotacji z innego programu wsparcia.

W poprzedniej edycji programu pula dotacji wyczerpała się przed czasem, pomimo dodatkowych funduszy w wysokości 100 milionów złotych. Wniosek o dofinansowanie na fotowoltaikę warto więc złożyć możliwie szybko po wykonaniu instalacji i spełnieniu formalności związanych z programem.

Jaka wielkość instalacji kwalifikuje się do programu Mój Prąd 3.0?

Moc mikroinstalacji fotowoltaicznej musi mieścić się w przedziale od 2 kW do 10 kW. Założenie programu jest takie, że produkcja prądu ma odbywać się na użytek własny. Instalacja PV musi być ukończona i podłączona do sieci Operatora Systemy Dystrybucyjnego, czyli sieci wybranej przez Ciebie firmy energetycznej: Enea, Energa, Innogy, PGE lub Tauron.

Jaka jest wielkość dofinansowania?

Obecna kwota dotacji (bezzwrotnej pomocy) w programie Mój Prąd 3.0 wynosi do 3000 złotych i dotyczy max. 50% kosztów kwalifikowanych w całej inwestycji. 

Pamiętaj że:

  • Dotacja jest zwolniona z podatku PIT.
  • Koszty inwestycji, które nie zostały pokryte wsparciem możesz odliczyć od podatku (ulga termomodernizacyjna)

Co w przypadku, gdy stroną umowy kompleksowej z Operatorem Sieci Dystrybucyjnej jest np. mąż a faktura za wykonanie instalacji została wystawiona na żonę?

Beneficjentem programu Mój Prąd jest osoba fizyczna wytwarzająca energię elektryczną na własne potrzeby, która ma zawartą umowę kompleksową regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji. Podsumowując, w opisanym przypadku Wnioskodawcą powinien być mąż i on wskaże swoje dane we wniosku oraz podpisze wniosek. Jeśli do wniosku załącza się fakturę wystawioną na inną osobę niż Wnioskodawca, we wniosku należy oznaczyć współwłasność instalacji (tj. w powyższym przypadku załączając fakturę wystawioną na żonę).

Czy faktura może być wystawiona na inną osobę, niż jest zawarta umowa kompleksowa z OSD np. współmałżonek, dzieci, konkubent, itd.?

Najwłaściwiej jeżeli faktura będzie wystawiona na dane Beneficjenta. Jednak jeżeli nie ma takiej możliwości dane na fakturze powinny wskazywać, że dotyczą instalacji, wskazanej do dofinansowania (np. nazwisko, adres, nazwa towaru/usługi), we wniosku o dofinansowanie należy zaznaczyć, że Beneficjent jest współwłaścicielem instalacji.

Dodatkowo na fakturze Beneficjent powinien dopisać odręczne wyjaśnienie, dlaczego faktura została wystawiona na inną osobę (np. Wnioskodawcą jest – podać dane, faktura została wystawiona na żonę Wnioskodawcy – podać dane). Na fakturze należy również zamieścić dopisek, że faktura będzie przedstawiona tylko jednokrotnie do dofinansowania w ramach programu Mój prąd. Dopiski powinny być opatrzone podpisem Beneficjenta. W przypadku wątpliwości podczas oceny Beneficjent może zostać poproszony o dodatkowe wyjaśnienia/uzupełnienie wniosku.

Jak należy postępować w sytuacji, gdy instalacja zostanie zakupiona na kredyt i za fakturę zapłaci bank?

W sytuacji zakupu instalacji na kredyt i opłacenia faktury bezpośrednio przez bank, można przedstawić potwierdzenie z banku o zapłaceniu faktury lub oświadczenie Wykonawcy, że jego faktura została zapłacona w całości.

O dotację w ramach programu Mój Prąd można ubiegać się tylko jeżeli był to kredyt udzielony na warunkach komercyjnych/rynkowych. Ten sam zakres rzeczowy nie może być dofinansowany ze środków publicznych np. z pożyczki preferencyjnej, programów UE.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie fotowoltaiki Mój Prąd 3.0?

W tej edycji programu wnioski można składać jedynie drogą elektroniczną. Aby to zrobić, możesz użyć podpisu zaufanego lub e-dowodu na stronie www.mojprad.gov.pl.

źródło: mojprad.gov.pl

Z nami uzyskasz pomoc na każdym kroku, by łatwo przejść przez przez wszelkie formalności.